جدول بهای خودروهای کارکرده خارجی
هبوط
اجتماعی فرهنگی

چندین دهه است که انحصار خودرو در کشور ـ که با حمایت همه‌جانبه دولت و خودروسازان همراه است‌ ـ مصرف کننده ایرانی را از رسیدن به آنچه شایسته‌اش است، بازداشته؛ انحصاری که باعث شده مصرف کننده ایرانی، مجبور به سوار شدن بر خودروهایی باشد که عملاً استاندارد و کیفیت آنها زیر سؤال است و سالیانه موجب ضرر و زیان جانی و مالی می‌شود.به گزارش «تابناک»، مصوبه اخیر دولت برای واگذاری قیمت‌گذاری خودرو بر پایه نرخ ارز مبادلاتی، این امکان را به خودروسازان کشور داده که ضمن حفظ انحصار در حوزه خودروی کشور، قیمت‌های بازار آزاد را بهای رسمی خودرو تصویب کنند و در این میان، بار دیگر مصرف کننده ایرانی، تاوان انحصار را پس می‌دهد.

بنا بر این گزارش، این مصوبه منجر به آن شد که کار‌شناسان و نمایندگان مجلس به شدت در برابر تصمیم دولت موضع بگیرند؛ مصوبه‌ای که تنها اشاره کرده بود، تعرفه واردات خودرو در پنج سال و هر سال به اندازه ۵ درصد کاهش یابد؛ این یعنی مصرف کننده ایرانی هیچ‌ گاه رویای آزادی واردات خودرو را نخواهد دید.

اما امروز علی‌پور مختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعتراض شدید به انحصار خودرو در کشور گفت: واگذاری مجوز قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان، تصمیم اشتباهی است و تأکید کرد که برای مهار خودسری‌های مدیران خودروساز، باید واردات خودرو افزایش یابد.

وی افزوده است: خودروسازان همواره بهای محصولاتشان را با بهای خودروهای وارداتی که به دلیل وضع تعرفه، با قیمت‌های بالا وارد کشور می‌شود، مقایسه کرده و با افزایش قیمت، سود خوبی به جیب زده‌اند.

وی همچنین اشاره کرد: مدیران صنایع خودروسازی به لطف سد نظام تعرفه گذاری خودرو در برابر واردات خودروهای خارجی به جای بهبود فرآیند‌ها و کیفیت تولیدات، تنها و تنها افزایش قیمت تولیداتشان را محور لابی‌ها و رایزنی‌هایشان با مسئولان اجرایی قرار داده و سرانجام موفق شدند ساز و کار قیمت‌گذاری خودرو را دور زده و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را مسلوب‌الیه کنند.

وی همچنین گفته است: گویی در فرهنگ مدیران صنایع خودرویی کشور، مفهومی با نام «افزایش کیفیت خودروهای داخلی» وجود ندارد. خودروسازان در هر مقطع زمانی سودهای کلانی به جیب زده‌اند. باید فکری اساسی برای تصمیمات نامعقول و از سر سوءاستفاده مدیران خودرویی کرد. برای این کار باید مجوز واردات خودروهای خارجی در کلاس خودروهای پر تیراژ داخلی صادر شود، چرا که کیفیت خودروهای خارجی بسیار بالاست و مردم نباید بیش از این جور متولیان صنعت خودروسازی کشور را تحمل کنند؛ به بیان دیگر، باید به جفای خودروسازان پایان داد.

واقعیت این است، همان‌گونه که‌پور مختار اشاره کرده، اکنون مصرف کننده ایرانی تاوان لابی خودروسازان با دولت را برای نگه داشتن انحصار خودرو در کشور می‌دهد. در این باره، چندی پیش، در گزارشی اشاره کردیم که اگر واردات خودرو در کشور با ارز مبادلاتی آزاد بود، با رقم چهل میلیون تومان مصرف کننده ایرانی چه قدرت انتخابی میان خودروهای روز دنیا داشت؟

در اینجا می‌خواهیم نشان دهیم که در صورت آزادی واردات خودرو، با همین رقم و کمتر از آن می‌توانستید سوار چه خودروهای کارکرده‌ای شوید!

کافی است نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

بی‌گمان تا هنگامی که خودروسازان از حاشیه امن انحصار و تعرفه بالای واردات خودرو برخوردارند، مصرف‌کننده ایرانی همچنان باید حسرت و آرزوی سوار شدن بر یک چنین خودروهایی را در دل داشته باشد. اکنون وقت آن رسیده که دولت که در سال‌های اخیر حمایت‌های بی دریغ خود را نثار خودروسازان و لابی آن‌ها کرده است، کمی به حمایت از جان و مال مصرف کننده نیز بیندیشد و آزادی واردات خودرو با تعرفه پایین را در دستور کار خود گذارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط عباس کمالخانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 116
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 120
بازدید ماه : 116
بازدید کل : 89349
تعداد مطالب : 672
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1